LSV Group

LSV Group vil hellere betale 27.000 kroner i bøde end at ansætte en praktikant

Direktør i LSV Group, Katrine Rohde, vil hellere betale bøden, end ansætte en praktikant, når virksomheder fra i år bliver straffet økonomisk, hvis de ikke ansætter elever nok.

"I virkeligheden synes jeg, at jeg tager et ansvar, når jeg siger, at vi ikke kan tilbyde noget værdifuldt." - Katrine Rohde

Ligesom næsten 63.000 andre virksomheder i Danmark, har LSV Group modtaget en opgørelse over, hvor mange elever der skal ansættes i virksomheden i år. Hvis målet indfries, udløser det en bonus på 25.000 kr. – omvendt koster det en bøde på 27.000 kr., hvis man ikke ansætter det fastsatte antal elever.

Katrine Rohde har dog ikke til hensigt at ansætte nogen elever. Hun udtaler:

"Jeg tror simpelthen ikke, at jeg kan give en elev en god uddannelse. Så hvis jeg tager en ind, vil vedkommende komme til at lave tæt på ingenting, og hvad er det så for en uddannelse, vi giver? I virkeligheden synes jeg, at jeg tager et ansvar, når jeg siger, at vi ikke kan tilbyde noget værdifuldt."

Hun fortsætter:

"Vi lever af at være fortrolige med vores kunder og lave rådgivning til topledelser i store og mellemstore virksomheder, og jeg kan garantere, at de ikke vil synes, det er interessant at have en midlertidig praktikant inde over."

I stedet for tvangsansættelser, så tror Katrine Rohde på at virksomhederne skal inddrages i sammensætningen af erhvervsuddannelserne:

"Jeg tror, at meget af det, vi uddanner folk til, er job, som slet ikke er der om 10 eller 20 år. Der kommer robotter, nye produkter og nye ydelser. Jeg kan være nervøs for, at vi fastholder gamle mønstre og bare bliver ved med at uddanne, fordi vi tror, vi mangler folk. Hvis man fik stærke kræfter fra erhvervslivet til at lave uddannelserne, så ville det se anderledes ud."

---

Katrine Rohde medvirker i en artikel på DR netop om dette emne: https://www.dr.dk/nyheder/politik/direktoer-vil-hellere-betale-27000-kroner-i-boede-end-ansaette-en-praktikant

Ved pressehenvendelse kan Katrine Rohde kontaktes på presse@lsvgroup.com

Pressemateriale kan downloades her: Presserum

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev med værktøjer, tips og interessante artikler om LEAN Six Sigma, herunder om os, vores ydelser og vores kompetencer, der understøtter forretningsoptimering.